Τον Δεκέμβριο του 2018 στη Βουλή, η ΝΔ είχε καταγγείλει ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έχει ένα “σκάνδαλο” στην πλάτη της με τους χειρισμούς στην υπόθεση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής: ότι οδηγούσε το έργο στις καλένδες, επειδή αποφάσιζε να το υλοποιήσει ως εθνικό έργο, καθώς αντιδρούσε στους εκβιασμούς της EuroAsia και δεν πρότεινε να ενταχθεί στο ευρωπαϊκό PCI (Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος – Project of Common Interest-PCI) . Μάλιστα τότε ο εκπρόσωπος της ΝΔ είχε καταγγείλει επιπλέον ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τους χειρισμούς της, εκτός του ότι “τινάζει στον αέρα το έργο”, χάνει και χρηματοδοτήσεις ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ!
Δείτε: Πώς η ΝΔ υπονομεύει και το καλώδιο Κρήτη- Αττική, στηρίζοντας τα συμφέροντα ιδιωτικής εταιρείας!
Ο τότε υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, είχε χαρακτηρίσει τις απόψεις της ΝΔ επικίνδυνες.
Όλο αυτό βεβαίως σχετιζόταν με τη στήριξη στην αμφιβόλου οικονομικής επάρκειας- όπως αποδείχτηκε από σειρά ενεργειών της- ιδιωτική εταιρεία της Κύπρου EuroAsia.
Μάλιστα, λίγες μέρες πριν τις εθνικές εκλογές του περασμένου Ιουλίου, η κυπριακή εταιρεία διοχέτευε τα στοιχεία της στον (γνωστό) ελληνικό τύπο, ισχυριζόμενη ότι αν η Ελλάδα επιλέξει να προχωρήσει το έργο ως εθνικό (κι όχι μέσω PCI της ΕΕ) τότε θα χαθούν όχι μόνο 300 αλλά 355 εκατομμύρια ευρώ! Τα (γνωστά) μέσα πήραν τις πληροφορίες που ήθελε η πλευρά της ιδιωτικής εταιρεία και όσες είχε υποστηρίξει στη Βουλή η ΝΔ και έκαναν λόγο για σκάνδαλο εκατομμυρίων!
Δείτε: Τα fake news της διαπλοκής: Πώς ανακάλυψαν… «κυβερνητικό σκάνδαλο» στο καλώδιο της Κρήτης! (εικόνες)
Χθες, ω του θαύματος, ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ανακοίνωσε ότι το έργο της διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής θα προχωρήσει ως εθνικό έργο, χωρίς δηλαδή να είναι ενταγμένο στο PCI. Όπως ακριβώς, δηλαδή, το σχεδίασε και είχε αρχίσει να το υλοποιεί με τις προκηρύξεις, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ!
Βέβαια εδώ υπάρχει και μια δεύτερη σκέψη. Η εταιρεία EuroAsia, προστατευόμενη της ΝΔ (αλλά και χαμένη σε όλες τις δικαστικές προσφυγές της), εκείνη που είχε υπερασπιστεί η ΝΔ στη Βουλή, με την καταγγελία περί “σκανδάλου”, δεν είναι σίγουρο ότι χάνει το έργο. Μπορεί ο κ. Χατζηδάκης να ανακοίνωσε χθες ότι το καλώδιο θα προχωρήσει ως εθνικό έργο με φορέα υλοποίησης την εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), όμως η EuroAsia μπορεί να ενταχθεί τελικά μέσω πλαγίας οδού. Κι αυτή δεν είναι άλλη από το να συμμετάσχει τελικά στον φορέα με ένα ποσοστό από την “Αριάδνη”.
Όπως έγραψε χθες το Candiadoc, ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει αναλάβει το θέμα της εμπλοκής της συγκεκριμένης εταιρείας στο έργο.
Κι αφού πλέον τα δεδομένα – σε περίπτωση άμεσης εμπλοκής της ιδιωτικής κυπριακής εταιρείας – θα έθεταν σε άμεσο κίνδυνο το έργο και την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης μετά το 2023, που θεωρείται ο χρόνος ολοκλήρωσης, η κυβέρνηση χθες, που έληγε η προθεσμία για το PCI, δεν είχε άλλη επιλογή παρά να αποφασίσει να συνεχίσει χωρίς η EuroAsia να είναι ο φορέας. Διαφορετικά θα χάνονταν και οι χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ.
Υπάρχει όμως ο άλλος δρόμος: η EuroAsia να συμμετάσχει στην “Αριάδνη”, το φορέα υλοποίησης. Και είναι πολύ πιθανό αυτό να συμβεί, μετά την κυβίστηση της ΝΔ.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Ενέργειας που δείχνει την κυβίστηση της κυβέρνησης και παράλληλα επιβεβαιώνει τις πληροφορίες για την προσπάθεια που έγινε ώστε να υπάρξει η άμεση εμπλοκή της κυπριακής εταιρείας:
Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
“Ως εθνικό έργο με φορέα υλοποίησης την εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) θα προχωρήσει η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, όπως ενημέρωσε σήμερα ο Υπουργός ΠΕΝ κ. Κωστής Χατζηδάκης τον Ευρωπαίο Επίτροπο Ενέργειας κ. Miguel Arias Canete.
Παράλληλα, η ελληνική κυβέρνηση παρέχει ισχυρή πολιτική στήριξη σε ευρωπαϊκό επίπεδο των διασυνδέσεων Κρήτης-Κύπρου και Κύπρου-Ισραήλ στον αναθεωρημένο κατάλογο των PCI, λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο την ανάγκη ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με την Ευρώπη διαμέσου της Ελλάδας, αλλά και τα σχέδια ηλεκτρικής διασύνδεσης των κατεχομένων εδαφών της Κύπρου με την Τουρκία.
Η θέση του ΥΠΕΝ υπαγορεύθηκε από την ανάγκη ταχείας υλοποίησης του έργου της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής που είναι μείζονος εθνικής σημασίας. Και τούτο διότι όχι μόνο διασφαλίζει την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης για τις επόμενες δεκαετίες και επιτρέπει τον παροπλισμό των ρυπογόνων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και θα οδηγήσει σε μεγάλη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ όλων των ελληνικών νοικοκυριών, καθώς η μη διασύνδεση της Κρήτης συνεπάγεται επιβάρυνση του εν λόγω λογαριασμού κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Επιθυμώντας να διευκολύνει την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου, η ελληνική κυβέρνηση ενθάρρυνε και υποστήριξε τη διεξαγωγή εντατικών διαπραγματεύσεων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών το τελευταίο διάστημα, προκειμένου να εξευρεθεί συναινετική λύση. Στόχος ήταν να υλοποιηθεί η διασύνδεση Αττικής-Κρήτης ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (Project of Common Interest-PCI). Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη δεν τελεσφόρησαν.
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για τα καλώδια που θα συνδέσουν την Αττική με την Κρήτη –που δεν αμφισβητήθηκε από καμία πλευρά κατά τις προαναφερθείσες διαπραγματεύσεις- ολοκληρώθηκε στις 5 Αυγούστου και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών που υποβλήθηκαν. Ο δεύτερος διαγωνισμός για τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική θα προχωρήσει χωρίς αλλαγές και καθυστερήσεις και με τρόπο που δεν δημιουργεί τεχνικά ζητήματα διαλειτουργικότητας”.
Δείτε επίσης: Καλώδιο Κρήτη Αττική: Σκανδαλώδης «νέα ευκαιρία» από τη ΝΔ στην εκλεκτή της εταιρεία που υπονομεύει το έργο!